Mereka yang Prihatin:

Tuesday, March 6, 2012

I Share Coz I Care: Yakjuj & Makjuj

Siapakah Yakjuj & Makjuj dan Dari Manakah Asal Yakjuj dan Makjuj ini?

Salah satu tanda besar sebelum datangnya hari qiamat adalah munculnya Yakjuj dan Makjuj, sesungguhnya semua tanda-tanda kecil qiamat telah lengkap sempurna dan Yakjuj dan Makjuj sehingga kini masih menjadi misteri bagi sesetengah pihak, yang mana para pengkaji sejarah dan ulama sendiri mempunyai pelbagai penafsiran tentang hal ini.


10 Tanda Besar Qiamat

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata:

“Datang kepada kami Rasulullah SAW dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”.

Kami menjawab:
“Kami sedang berbincang tentang hari qiamat”.

Lalu Nabi SAW bersabda:
“Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya”.

Kemudian beliau menyebutkannya:
“ 1. Dhukan
(Asap: rujuk Surah ke-44, Ad Dhukan)

2. Al Massih Al Dajjal
(Fitnah Akhir Zaman: Rujuk Surah ke-18, al Kahf ayat 1-10 sebagai pelindung & kisah Nabi Musa a.s. dengan Nabi Khidir a.s. sebagai pedoman untuk orang-orang Islam menilai sesuatu dengan mata hati bukan mata luaran)

3. Dabbatul Ardhi
(binatang bercakap keluar dari Tanah berhampiran Bukit Shafa di Mekah)

4. Terbit matahari dari tempat tenggelamnya
(dari Barat Ke Timur atau ada pendapat sesetengah ulama ia kaitan dgn Modern Western Civilization iaitu "cahaya" kehidupan Barat diagungkan dan menjadi ikutan seluruh manusia)

5. Turunnya Isa Ibnu Maryam a.s.
(pergolakkan di Damascus, Syria terletaknya Masjid Umayyad : Menara Timur turunnya Baginda berbaju kuning muda dari langit bersama dua malaikat sebelum jemaah al Mahdi menunaikan solat subuh)

6. Yakjuj dan Makjuj
(Tamandun Caucasus)

7. Gempa bumi, sekali di Timur;
8. Sekali di Barat dan;
9. Ketiga di Semenanjung Arab

10. Api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”. (pergolakkan di Yamen)

(Hadis Riwayat Muslim)

Namum bagi saya setiap persoalan ada jawapan kerana bagi umat Islam yang mempercayai Rukun Iman yang ke-3 (Percaya kepada Kitab-kitabNya) dan Rukun Iman yang ke-4 (Percaya kepada Rasul-rasulNya) adalah petunjuk segala persoalan yang wujud dalam kehidupan dunia dan akhirat.
(rujukan 6 Rukun Iman : http://www.islamgrid.gov.my/hadith/detailed.php?id=5)

Dan Kami turunkan kepadamu (Nabi Muhammad) Al Kitab (Al Quran) untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan kabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri (16:89)

Yakjuj & Makjuj dalam bahasa Arab dapat diterjemahkan melalui asal dari perkataan “Aj” atau “Ajij”. “Ajij” yang membawa maksud api yang membara dan “Ajja” bermaksud “Asra” iaitu membawa maksud dia bergerak dengan pantas. Selain itu perkataan “Makjuj” juga dapat dilihat dalam persamaannya dengan perkataan Arab iaitu “Maja” dan “Yamooj” yang membawa maksud gelombang atau yang menyebarkan. Maka secara keseluruhanya dapatlah kita simpulkan hubungan perkataan tersebut sebagai “api yang membara” dan “untuk membesarkan dan menyebarkanya”. Lalu memusnahkan segala yang berada di laluannya.

Yakjuj dan Makjuj adalah nama dua kaum besar anak cucu Nabi Adam a.s yang berasal dari keturunan Yafits bin Nabi Nuh a.s.

Dari Samurah bin Jundub r.a., Rasulullah SAW bersabda:
"Putra Nuh ada tiga, iaitu Sam, Ham, dan Yafits."
(Hadis Riwayat Ahmad dan Hakim)

Dari Samurah bin Jundub dan Imran bin Husain r.a., Rasulullah SAW bersabda:
"Putra Nuh ada tiga, iaitu Sam Abul Arab, Ham Abul Habasyah, dan Yafits Abur Rum."
(Hadis Riwayat Tabrani)

Para ulama dan pengkaji sejarah menyatakan bahawa putra Nabi Nuh a.s. ada tiga iaitu Sam, Ham, dan Yafits. Sam adalah bapak orang Arab, Persia, dan Romawi. Ham adalah bapak kaum Habsyi, Negro, dan Naubah, manakala Yafits adalah bapak kaum Turk, Slavia, dan Yakjuj Makjuj.

Abu Sa'id Al-Khudri mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Allah SWT berseru pada hari kiamat, wahai Adam, bangkitlah dan keluarkanlah utusan (penghuni) neraka."

Lalu Adam berkata,
"aku penuhi perintah-Mu dan segala kebaikan berada pada tangan-Mu, wahai Tuhanku siapa utusan penghuni neraka itu?"

Lalu Allah SWT menjawab,
"(iaitu) sebanyak 999 orang dari setiap 1000 orang"

maka pada saat itu kanak-kanak menjadi beruban (kerana takut), kandungan wanita yang hamil berguguran, dan kamu melihat manusia dalam keadaan mabuk,  padahal sebenarnya mereka tidak mabuk, tetapi azab Allah SWT itu sangat keras".
(Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Ahmad)


Yakjuj dan Makjuj ini mempunyai kaitan sejarah keturunan Nabi Nuh as. Saat menjelang kewafatan, Nabi Nuh a.s memanggil anak-anaknya (Sam, Ham dan Yafits) untuk menghadap beliau. Maka Sam segera datang menemuinya, namun kedua saudaranya tidak muncul iaitu Ham dan Yafits. Akibat dari ketidakpatuhan Ham dan Yafits, Allah SWT kemudian menurunkan bala kepada mereka berdua. Yafits yang tidak datang kerana lebih memilih berdua dengan isterinya (berhubungan suami isteri) kemudian melahirkan anak bernama Sannaf. Kelak kemudian Sannaf melahirkan anak yang ganjil.

Dari Imran bin Hushain r.a., Rasulullah SAW bersabda:
"Dan demi jiwaku yang berada dalam genggaman-Nya bahawa kalian adalah kilauan dua makhluk yang selalu berkembang jumlahnya iaitu Yakjuj dan Makjuj yang berasal dari keturuan Adam keturunan Iblis"
(Hadis Riwayat Tarmidzi)

Dari Abdullah bin Amr r.a., Rasulullah SAW bersabda :
"Yakjuj dan Makjuj berasal dari keturunan anak Adam, dan jika mereka diutus kepada manusia pastilah mereka akan merosak kehidupan manusia dan tidak seorang pun dari mereka yang mati  kecuali ia telah meninggalkan jumlah keturunannya mencapai 1000 lebih."
(Hadis Riwayat Ath-Thayalisi dalam Musnadnya).

Imam Thabrani menambahkan, dibelakang mereka terdapat tiga kelompok, iaitu Ta'wil, Maris, Mesekh."

Berdasarkan kepada kitab injil dan sejarah yahudi: Kronikal 1-5
Yakjuj datang dari keturunan Ruben, manakala Makjuj datang daripada keturunan Jefet, yang mana kedua-dua keturunan ini berasal daripada keturunan Nabi Nuh as. Dalam bahasa Hebrew, Yakjuj dikenali sebagai “Melekh Eretz Magog” yang bermaksud raja kepada tanah Makjuj. Manakala Makjuj dalam bahasa Hebrew membawa maksud “daripada Gog”.

Gog di dalam Injil ialah sama dengan Yakjuj yang dinyatakan di dalam al-Quran dan selain itu Yakjuj dikatakan sebagai Ketua Negara Russia.Terdapat tiga nama yang dinyatakan di dalam Injil iaitu ROSH atau Russia, MESHECH atau Moscow dan TUBAL atau Tobalsk.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails