Mereka yang Prihatin:

Tuesday, June 2, 2009

salah siapa?

nk salahkan siapa? mak? abah?
soalan yg selalu bermain di fikiran aku tiap kali aku nampak couple ni dtg lepak kedai aksesori kereta sebelah kedai yg aku selalu lepak ni...

kenapa?
bukan pe pn yg nak dipertikaikan if dah biasa tengok couple kan...

tapi,
couple ni yg 1st sekali aku jumpa la sepanjang kehidupan ini.
seorang gadis melayu menjadi GF kepada Along.

Along?
abg Along ke?

dok eh,
bukan abg Along, tapi Ah Long,
si lintah darat yg bagi pinjaman wang & mengenakan interest yg tinggi.

wife bos kedai aksesori kereta ni selalu la lepak dengan kitorang,
datang bawa baby dye yg comey named Pinky,
chinese le.
at 1st tergerak hati nak tanye amoi ni sape budak melayu tu,
selalu sangat datang kedai dye,
pakai kereta kenari je tapi aksesori ngalahkan kereta Gaban.

amoi tu pn cerita la,
that gurl gundik Along tu...

mak datuk aih!
gile punya up-to-date la minah tu.
tak penah lagi jumpa wanita melayu yg jadi gundik Along.
ni la 1st time aku jumpa anak melayu jadi gundik orang cina.

apa tak cukup ke lelaki melayu kat Malaysia ni?
sampai kene jadi gundik orang cina...

pernah minah tu lepak kat cafe ni,
tempat kitorang lepak la,
dye datang dengan kakak dye.
eh...
boleh pulak kakak dye berlakikan melayu,
siap dah ade anak sorang,
comel je.

selalu je jumpa anak melayu yg pakai sendat & ketat.
bukan nak kata aku ni gatal mata keranjang,
tapi dah dorang pakai macam tu,
lalu depan kita,
bukan boleh elak pandang pun,
sekilas pandang je.

tapi,
minah ni lagi la advance.
pakai ala-ala amoi yg keje kat club.
pakai short macam underwear je.
masyaAllah...
dgn singlet.

itu ke adat orang melayu?
zaman dah banyak berubah,
kehidupan dah banyak beralih kepada sifat tak tahu akan malu pandangan orang lain,
apa yg dipakai hanyalah sekadar dapat memuaskan hati perasaan sendiri,
tidak peduli apa yg orang akan katakan,
nasihat seperti mencurah air atas daun keladi,
masuk telinga kiri keluar telinga kanan...

bukan aku nak pertikaikan apa yg minah tu pakai,
bukan juga nak korang fikir yg aku ni selalu pandang minah tu,
ape kejadahnya aku nak pandang orang yg macam tu,
tak dapat apa-apa keuntungan pun,
melainkan menambah dosa yg bertimbun ni,
huhuhu...

aku tak reti macam mana nak cakap kat minah tu tentang dressup dye,
lagipun aku ni bukan lah baik sangat,
bukan takut kat boy dye,
si Along tu.
tapi aku sendiri takde kata-kata yg mampu ucapkan utk dye perbaiki diri dye...

yg selayaknya ialah kedua ibu bapanya,
ahli keluarganya.
sungguhpun dye nak berboykan si Along tu,
tolong la jaga pemakaian sendiri.
banyak kedai banyak katalog jual baju yg ok2.
even kurang kain pn,
jangan la pakai sampai menjolok mata,
nak kata panas sangat suhu kat Malaysia ni,
bukan dye orang eskimo pn,
yang dok kat Artik tu,
dye orang Malaysia,
keturunan melayu,
ada adat tatasusila yg merangkumi segalanya,
dari pemakaian, pemakanan, pergaulan dsbg...

aku hanya mampu berdoa
semoga suatu hari nanti
akan terbuka pintu hatinya untuk kembali kepada kebaikan,
tiada apa yg patut dirasakan rugi.

pada kalian semua,
semoga kalian mempunyai kekuatan untuk perbetulkan keadaan
bila kalian berada dalam situasi seperti ini.

Islam telah mengajar umatnya untuk menjaga tatasusila,
merangkumi segala aspek,
ada yg baik untuk diikut dan ada yg buruk boleh dijauhi,
miliki hati nan suci untuk kecapi nikmat yg hakiki kelak,
itulah idaman dambaan setiap dari kita yg berpegang pada ajaranNya & sunnah kekasihNya,
tiada yg terbaik melainkan yg telah Dia berikan kepada kita,
untuk kita nikmati ketika di alam duniawi yg sementara ini,
dan kecapi nikmat yg lebih baik apabila kita dikurniakan syurga Firdausi kelak,
insyaAllah...

4 comments:

Sri said...

uiyo boss!! nice advice.. sentap tu!! heh heh

Unknown said...

huhuhu

tanx dik

tp xder gunenye kalo minah tu x tau i comment pasal dye in my blog

huhuhu

are-t said...

thniah..
cite yg agk menarik utk insan yg begelr wanita..menyedari hakikt ddunia nih..
sesape yg bce pst akn tepikir...
ayuh wanita...
jgalah keluhuran budi dan pemakaianmu mengikut tuntutan islam...xrugi pe pon taw...

Unknown said...

huhuhu

betul tu are-t

sesiapa pn leh jd'n iktibar

x semestinya wanita shja

laki pun leh

utk adik kakak dye

aweks dye

malah bini beliau...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails